onsdag 1 maj 2013

(V) största tåget

Första maj är ju traditionellt arbetarklassens högtidsdag, men i Uppsala utmanar Kristdemokraterna genom ett förstamajtåg och -möte. I år skulle det bli en fight mellan huvudtalarna Thomas Bodström (S) och Lars Adaktusson (KD) enligt kvällspressen. Kanske tänkte arrangörerna också så...
Hur gick det då? Och hur ska man räkna?
Själv försökte jag räkna antalet deltagare i (S)- respektive (KD)-tågen. Jag fick det till omkring 600 i KD:s tåg och cirka 550 i (S)-tåget. Polisen räknade ihop antalet deltagare till fler - omkring 750 respektive 700. Segrare alltså (KD)?
Men kanske ska man räkna retorisk finess - och där verkar Bodström ha klarat sig bättre enligt mina kunskapare - själv lyssnade jag till Bodström när han tyckte att KD borde välja annandag pingst som demonstrationsdag och moderaterna första april. Bodström är en bra talare som går fram, Adaktusson lite mer lågmäld... Men vilket är bäst? och vad är syftet med ett förstamajtal? Kanske mest ett sätt att peppa sina anhängare.
Och den som vann slaget om Uppsala måste väl ändå sägas vara (V) som enligt polisens uppgift hade 900 deltagare i demonstrationståget (jag räknade till ca. 850).
Kollar man på olika bloggar kan man se att alla parter är nöjda med sina demonstrationer så anhängarna tycks ha fått ut det de ville...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar