onsdag 23 januari 2013

Hemtjänstfusk

Hemtjänsten. Nu slås larm om fusk med tider. De företag som erbjuder hemtjänst får betalt efter vilken tid som besöken som deras personal verkligen är på plats - inte för restider etc. Personalen checkar in med hjälp av en mobiltelefon - och ankomsttiden registreras i en dator. Men när de är klara och ska gå kan en sista tjänst för dagen vara att gå ut med soporna. Då registreras inget via datasystemet - istället får personalen skriva in tiden manuellt i dataloggen. Så långt frid och fröjd.
Men hemtjänstföretaget kanske skriver lite fel - att soplämningen tog lite längre tid - att de faktiskt därmed "råkar" uppge att de utfört betydligt mer service än de har. I höstas ökade antalet hemtjänsttimmar drastiskt och det är tydligt att det bl.a. berodde på att sluttiderna tänjts.
Vad gör man då? Ja, kommunen kommer inte längre att tolerera att ingen utcheckning sker. Det kommer att bli krav på att tiden redovisas när dörren stängs och soplämning får betalas schablonmässigt. Vi får väl se hur det kan funka... 10 miljoner ska åtgärden "spara".
Men hur gör man när mobilens batteri inte funkar? Eller om mobilen går sönder? Eller om det är tät mobiltrafik så att signalerna till det önskade numret inte kan nås för tillfället?

1 kommentar:

  1. Vad gör du Janne om inte kameran fungerar, om inte du får några tips, om inte ljudet fungerar, om du inte kan ringa med din mobil, om....

    SvaraRadera