fredag 14 september 2012

Debattklubben sammanträder

"Skolket" från kommunfullmäktiges sammanträden har debatterats sedan UNT kollat upp närvaron - eller bristen på närvaro. Det handlade om politikerna, som arvoderas för att representera folket i KF. Men jag känner mig lite skyldig - jag är själv inte närvarande så mycket vid sammanträdena - trots att jag är "politisk reporter".
Varför är det så? När jag började min journalistiska bana på 70-talet var kommunfullmäktige en viktig sak - där man följde debatten och fick kontakt med politikerna. Och på pressbänken satt journalister som Leif Wedholm och Gunnar Karlsson, för att inte tala om legendariske reportern Lennart Bodin.
Nu är det inte många som följer sammanträdena - det är idag rätt svårt att prioritera detta - även om en och annan följer TVUppsalas utsändningar eller webben.
Men när man ser föredragningslistan till nästkommande sammanträde anar man orsaken till det bristande intresset - en enda egentlig beslutspunkt! Av 33 ärenden... Och den handlar dessutom om Pilsbo och är en repris på det återremitterade ärendet från förra gången.
Hur är det möjligt? Det går inte bara att skylla på kommunens organisation, även om en del av förklaringen är delegering till nämnderna av vissa beslut.
Men om kommunfullmäktiges sammanträden bara består av oppositionens motioner (som avslås) och frågor/interpellationer så blir det bara en debattklubb...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar