måndag 5 november 2012

Ingegerd Troedsson in memoriam

Budet att Ingegerd Troedsson är död kom kanske inte oväntat efter en tids sjukdom. Men hon lämnar en tomhet efter sig. Hon blev 83 år.
Hon blev moderat riksdagsledamot för Uppsala län efter 1973 års val och tre år senare kom hon att ingå i den första borgerliga regeringen sedan 30-talet, som biträdande socialminister, eller sjukvårdsminister som hennes titel kom att bli.
Hon kandiderade också som partiledarkandidat då Gösta Bohman signalerade sin avgång 1986, men förlorade den striden mot den unge Carl Bildt, hon blev dock 2:e vice ordförande. Några år senare blev hon riksdagens talman, den första kvinnan på den posten (f.ö. efterträddes hon av en annan uppländsk kvinnlig riksdagsledamot: Birgitta Dahl).
Ingegerd Troedsson har också engagerat sig som historisk forskare (kanske snarare amatörforskare - i bemärkelsen en som älskar sin forskningsuppgift) kring hembygden - bl.a. som redaktör för boken om Slaget vid Gestilren...
Tillägg - en kommentar från min kollega Elisabet Carlsson

"Hej
Jag försöker lägga in den här kommentaren på din blogg men misslyckas att komma igenom nålsögat.
Om du vill kan du lägga in den själv.
Som journalist i Uppsala och i Riksdagen minns jag Ingegerd Troedsson med värme. Hon var alltid trevlig och tillmötesgående och mycket angelägen att hjälpa till med kpntakter och dokumentation och om hon hade lovat något så såg hon alltid till att hålla löftet. En gång ringde hon t o m hem till mig från sjuksängen för att berätta vem jag skulle vända mig till för att få den information jag hade bett om. Att intervjua henne var roligt eftersom hon hade humor och faktiskt altid var angelägen att svara på de frågor som ställdes. Något som nutida politiker inte alltid är så intresserad av.
Elisabet Carlsson"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar