torsdag 8 oktober 2015

Nyhetsspridning kring nobelpriset

Jag har fått klagomål på att jag uppdaterar min blogg för sällan. Och det är sant att det blivit lite för sporadiskt under sommaren och hösten särskilt. Det gäller att få lust igen...
En som just börjat använda sociala media är nya nobelpristagaren Svetlana Alexijevitj (stavning?) som lär ha öppnat ett twitterkonto i veckan och idag skrivit hur glad hon är över priset - en vida spridd tweet vid det här laget - inget fel i det, utom att tweeten började spridas två timmar innan det officiella tillkännagivandet...
Enligt SVT:s kulturnytt är det dock tveksamt om det verkligen är Alexijevitj som skrivit eller om hon blivit facerappad. Frågan är hur nyheten i så fall nått bedragaren? Själv såg jag direktsändningen från Svenska Akademien på Uppsala stadsbibliotek - bland många intresserade. Men böckerna var utlånade och hos stans bokhandlare tog den slut så det är väl inte meningen att jag ska läsa den vitryska författaren.. Men jag begriper ju inte heller vad neutriner är eller hur man reparerar DNA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar