torsdag 10 april 2014

Läge för köpbojkott?

Egentligen kan man tycka att nedläggningen av TV4 lokal-TV är helt obegriplig. TV4 går bra ekonomiskt och tittarmässigt. Lokal-TV har pressat sina kostnader rejält - i Uppsala finns numera endast 6 redaktionella tjänster mot nära tre gånger så många när redaktionen var som störst. Intäkter som genereras i Uppsala täcker gott och väl kostnaderna för redaktionen.
Men intäkterna samlas in av TV4 och redaktionens kostnader bärs av Nyhetsbolaget, ett bolag som säljer lokala nyheter till TV4. Med den konstruktionen är redaktionen enbart en kostnad för TV4, förutsatt att man inte har några lokala publicistiska ambitioner...
För ägarna - Bonniers - är TV4 en välbehövlig vinstmaskin som är med om att täcka förluster på andra håll i koncernen. Och pressen från ägarna om ökade vinster är påtaglig.
Från början fick TV4 sin koncession att sända reklamfinansierad marksänd TV under förutsättning att man hade regionala sändningar från minst 16 orter. LokalTV var därmed en förutsättning för bolagets existens. Numera ställs inga sådana villkor, men det betyder i och för sig inte att det är förbjudet att sända lokalt. Det paradoxala är dock att TV4 går så bra - också de lokala reklamintäkterna har ökat kraftigt under främst de 10 senaste åren. Även om den reklamen också säljs in med lockbetet attraktiva rikssända program så finns ett samband med den redaktionella satsning som gjorts sedan 1995.  Det är alltså inget förlustbolag som tar till så drastiska åtgärder, även om framtiden för "linjär" TV kanske är ett frågetecken på några års sikt.
Vad borde då göras för att rädda lokal-TV? Den frågan är svår att besvara i ett läge då sändningstillståndet inte längre kräver lokal närvaro och det publicistiska engagemanget saknas hos ägaren. Det är nämligen möjligt att nedläggningen på kort sikt minskar kostnaderna med drygt 100 miljoner, medan reklampengarna fortsätter att strömma till. Kanske kan koncessionsvillkoren om lokalTV återtas? Kanske det är dags för att bojkotta TV4 och andra Bonniermedia för att visa missnöjet med utvecklingen? Om de lokala reklampengarna slutar strömma in kanske ekonomiska överväganden kan rädda den lokala nyhetsverksamheten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar