tisdag 13 augusti 2013

Den olagliga färdtjänsten

Jag har skrivit om den förr - Uppsalas olagliga färdtjänst. Men nu har den nått vägs ände - högsta förvaltningsdomstolen tar inte upp Uppsala kommuns överklagande av domen i lägre instanser att en ny upphandling måste göras. S.k. tjänstekoncession får inte användas för färdtjänst, det måste till en regelrätt upphandling av tjänsten och för att det ska följa regelboken ska det till en beställningscentral som fördelar uppdragen. Det duger inte att färdtjänstresenärerna själva ringer valfritt taxibolag och beställer taxi. Nu ska kommunen förhandla med landstinget om en gemensam organisation för färdtjänsten - med sjukresor och beställningscentral, om jag förstått saken rätt. Ur kommunens synvinkel kan detta spara pengar - möjligheterna till samåkning ökar. Men det har sina problem - många färdtjänstberättigade är orörliga och har svårt att krypa in i baksätet på en vanlig taxi. Vem prioriterar vem som får sitta fram? Eller ska samåkning bara ske i specialfordon? Hur ska upphandlingen ske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar